lördag 21 januari 2012

Blåbärskaka med vitchokladkräm

Som jag har vart baksugen. Oj, oj, oj! Så idag när nästan alla krafter är tillbaka, tänkte jag att jag skulle orka med en liten kaka som passar bra till det klassiska 11.00 kaffet. Det här är en superenkel variant på Leilas sockerkaka som jag gjorde om lite. Eller gjorde om, jag lade snarare till..

3 ägg
2½ dl socker
1 msk vaniljsocker
50 g smält smör
3½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
En nypa salt
100 g blåbär

1½ dl grädde
200 vit choklad
(mera blåbär om man vill ha som dekoration)

1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Låt vispen gå länge.

2. Smält smöret och rör ner i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en liten bunke och VÄND sedan ner i smeten.

3. Strö lite mjöl över blåbären och banda runt. Mjölet är till för att bären inte ska sjunka till botten i kakan utan fastna i smeten.

4. Smörj och mjöla en form, ca 20-22 cm/dm. Häll i hälften av smeten, strö sedan ut hälften av blåbären. På med nästa lager smet och tillsist de sista blåbären.i mitten av ugnen, 175 grader ca 30 min.

5. Häll grädden i en kastrull. Värm den så att det ryker, men den får inte börja koka! Tag från plattan och rör ner den hackade chokladen. Rör ordentlit så att all choklad smälter och det blir en blank smet.
Häll i en bunke och låt svalna. Ställ sedan i kylskåpet en stund.

6. När kakan är färdiggräddad och avsvalnad, tar du ut chokladkrämen. Vspa upp den med elvispen och spritsa den sedan på kakan eller servera med en klick vid sidan av. Strö ev. över lite blåbär.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar