måndag 18 mars 2013

Tigerkaka med twist

Hej alla fina människor där ute!
 
Nej, jag har inte slutat blogga..jag har bara inte haft tid. Sedan i höstas omprioriterade jag från att baka varje dag till kanske en gång i veckan. Det vart jättekonstigt, men nog rätt bra för mig.
Jag tycker bakning fortfarande är lika kul och önskar att jag kunde baka varje dag. Men den lilla tid man har till övers har gått åt till annat, vilket jag också självklart är glad över.
 
Men nu, ska jag nog kunna spotta ur mig några inlägg. Hur har ni det? Bakar ni något?
Jag har fortfarande en del kurser på Medborgarskolan i bakningm vilket glädjer mig. Att lära andra baka var roligare än jag trodde.
 
För ett tag sedan när jag ville Söndagsbaka lite, men inte ville stå i köket hela dagen gjorde jag den här kakan. I grund och botten är det en helt vanlig tigerkaka. Men så hade jag köpt en fantastisk god honung på en julmarknad som jag ville få användning för, så jag gjorde en smörkräm med mintchoklad till. Och så toppade jag med några favaoritgodisar som jag halverade, nämligen Lindorkulor.
Resultatet blev väldigt enkelt och väldigt gott!
 
Tigerkaka
 
2 ägg
2 dl socker
50 g smör
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 dl vatten
1 rågad matsked kakao
 
1. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.
 
2. Smält smöret. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljpulvret. Rör ner det avsvalnade smöret, vattnet och mjölblandningen i äggsmeten. Vänd om försiktigt.
 
3. Häll över hälften av smeten i en annan form. Tillsätt kakao och rör om. Varva smet från de två bunkarna i en smord form. Grädda sedan i mitten av ugnen på 175 grader, ca 30-35 min.
 
Smörkräm
 
60 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
50 g philadelphiaost
1-2 rågade matskedar med honung med mintchoklad
 
1. Vispa smöret ordentligt. Tillsätt först philadelphian och vispa in i smöret. Sedan honungen och till sist florsockret. Blir krämen för hård, tillsätt någon matsked hett vatten.
 
2. Spritsa på den avsvalnade kakan. Dekorera även med Lindorkulor.


 
Den fina handduken på bilden har jag köpt på Åhlens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar