söndag 11 september 2011

Kolasnittar

Jag har testbakat en tårtbotten på banan idag. Den blev misslyckad, men väldigt god! Jag tror att den kan bli rätt mastig att ha som tårtbotten, speciellt till detta tillfället där man ska få äta smörgås innan.

Sedan slängde jag ihop helt vanliga kolasnittar, utan gaffeltryck- alá Leila. Dessa ska en arbetskamrat få som var snäll och lånade ut en peruk till Hippiefesten förra helgen.
Baka dessa- de smälter i munnen!

100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl mjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

1. Vispa smör, socker och sirap krämigt.

2. Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära. Vänd ner detta i smeten.

3. Dela degen och rulla ut till 3 längder. ( i receptet står det 2, men jag tycker 3 är bättre)
Lägg på bakplåtspapper och platta till degen lite med pekfingret. Om du vill, räffla lite med en gaffel på snedden.

4. Grädda gyllene i mitten av ugnen ca 10-15 min, på 175 grader.
Jag skär mina på snedden direkt och så får de svalna sedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar