torsdag 9 februari 2012

Marmorerade kakor

Snart är det Alla Hjärtans Dag! Och eftersom jag tycker att högtider/speciella dagar osv bör firas, är Alla Hjärtans Dag även en sådan. Man behöver inte springa halft ihjäl sig och köpa dyra saker till varandra. Det bästa är ju rara ord och välmeningar gentemot någon annan. Eller varför inte sätta sig själv i centrum för en gångs skull och göra något speciellt som bara du gillar?

Hemgjorda presenter och bakverk må vara mitt allra tyngsta artelleri. Det är roligt att göra och dubbelt så kul att ge bort. Planerar man och dessutom börjar i tid, så slipper det också vara ett stressmoment.

Dessa marmorerade kakor är superfina att ge bort. Klä in en liten låda i papper eller överbliven tapet och lägg två lager med dessa kakor i. Perfekt give away!

3 dl mjöl
1 1/4 dl kakao
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1 nypa salt
125 g mjukt smör
2½ dl socker
1 vispat ägg
1 tsk vaniljsocker

Dekoration
100 g hackad vit choklad
200 g hackad mörk choklad
Ev strössel

1. Rör smör och socker vitt och krämigt, tillsätt ägget och vaniljen och blanda väl. Tillsätt de torra ingredienserna och blanda degen väl. Platta till den lite och linda in den i plastfolie. Låt den ligga kallt i några timmar. (Gör den gärna på kvällen innan du ska baka ut kakorna.)

2. Sätt ugnen på 175 grader. Pudra bakbordet med mjöl och kavla den kalla degen ca 3 mm tjock. Tag ut runda/hjärtformade mått och lägg över kakorna på en plåt med bakplåtspapper.

3. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 12 min. (Jag har varmluftsugn och mina tog jag ut efter 9 min. Det är så beroende på ugn. Håll koll, de kan brännas snabbt!)

4. Smält chokladen var för sig över vattenbad. Låt chokladen svalna lite. Bred på den mörka chokladen över en avsvalnad kaka. Spritsa små, små prickar med den vita chokladen på lagret med den mörka chokladen. Tag en liten trästicka (helst något lite tjockare än en tandpetare) och snirkla ut den vita chokladen. Rör runt tills du fått ett fint mönster. Lägg kakorna att stelna i rumstemperatur.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar