söndag 15 april 2012

Frusen passionscheescake

På självaste påskafton, ungefär en timme innan vi skulle vara hos pappa som vi var bortbjudna till, slängde jag i princip ihop en cheesecake. Jag tänkte att den hann stelna i frysen under de timmar som vi åt mat, dukade av, kokade kaffe och började spela spel. Men tji fick jag, för efter 4 timmar då tanken var att hugga in, hade den inte stelnat. Så vi hoppade över den och tog en småkaka till kaffet istället.

Jag tog med mih cheesecaken hem och det passade ju sig ypperligt eftersom vi kalasade för min stora son två dagar efter.
Receptet jag provade kom från tidningen Mitt Kök, och självaste cheesecaken var en syrlig och god historia.

100 g smält smör
200 g krossade digestivekex

1. Blanda smöret och kexen och tryck ut i en sprinform.

2 ägg
1 vaniljstång
400 g philadelphia
2 dl socker
5 passionsfrukter
Rivet skal från 2 lime
Saft från 1 lime

1. Dela äggen i gulor och vitor i varsina bunkar. Vispa vitorna till hårt fast skum.

2. Halvera och skrapa ur fröna från vaniljstången och lägg i det i bunken med äggulor. Tillsätt philadelphia och socker och vispa till jämn smet.

3. Halvera och gröp ur passionsfrukterna. Rör ner dem i smeten med äggvita tillsammans med skal och saft från lime.

4. Fördela smeten i formen. Ställ i frysen minst 5 timmar. Ta upp ca 30 min före servering och garnera med mer passionsfrukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar