söndag 8 april 2012

Recept Verktygstårta

Här kommer receptet till Verktygstårtan här nedanför. Detta är ett utmärkt alternativ om man inte har all tid i världen.

Hallongrädde 1 lager till en tårta på 24 cm.

2,5 dl grädde
250 g ekologisk hallonsylt (välj gärna en fin, ekologisk sylt. Den smakar så mycket mer och har inte massa konstiga tillsatser. Egentligen är det ju allra bäst med hemmagjord sylt- men detta är ett snabbalternativ!)
200 g färska hallon/alternativ frysta

1. Vispa grädden ganska hårt. Vänd i sylten och ställ kallt minst 30 min. Bred på understa lagret i din tårta och sprid ut hallonen över hallongrädden.

Vaniljkräm

1 vaniljstång
2½ dl mjölk
3 äggulor
3/4 dl socker
3/4 dl majsstärkelse
25 g smör

1. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda vaniljstång, frön och mjölk i en tjockbottnad kastrull. Koka upp, dra ifrån värmen och låt stå ca 15 min. Ta upp vaniljstången.

2. Vispa ihop äggulor, socker och majsstärkelse till en slät blandning. Vispa ner den i kastrullen med mjölken och värm under kraftig omrörning tills krämen börjar tjockna. Kyl krämen snabbt och rör om då och då. När krämen är kall, bred på det översta lagret på tårtan.

Detta receptet på vaniljkräm hämtade jag från http://arla.se och tyckte var jättegott!

Ursäkta den dåliga bilden nedan. Tårtan är hastigt fotad från min iphone, då jag glömde kameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar