måndag 14 maj 2012

Kokosrutor i långpanna

Hej kära ni!

Förlåt att jag vart borta från bloggen några veckor, men det har hänt mycket saker och ibland behöver man ha en liten paus från det man älskar- för att få ännu mer inspiration.
Hur mår ni? Bakar ni något?

Dessa ljuvliga kokoskakor bakade jag för första gången förra året. De hör till mina favoriter.
Till och med barnen, varav den stora som är kräsen, tycker om dessa.
Testa du själv och kanske ge bort några till en vän. En långpanna räcker till många.

Botten:                                                                 Glasyr:
4 ägg                                                                    200 g kokos
6 dl socker                                                           2 dl socker
150 g rumsvart smör                                           1 dl sirap
6 msk kakao                                                        1½ dl grädde
2 tsk vaniljsocker                                                75 g smör
2 krm salt
3 dl mjöl

1. Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner smör, siktad kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner mjölet.

2. Bred ut i pappersklädd långpanna, men inte ända ut i kanterna. Grädda på 200 grader i 15-20 min.

3. Efter 15-20 min, ta ut kakan, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 min.

Glasyr: Blanda alla ingredienser i en kastrull och sjud ihop på svag värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar