måndag 28 maj 2012

Mors Dag Bakelser

Jag hade bestämt mig för att slänga ihop några bakelser till Mors Dag. Men när dagen kom och jag laddat med ingredienser, vart det tårta över från dagen innan. Dessutom hade svärmor redan bakat tårta.
Så jag slängde ut en liten invit på Facebook om att jag hade några bakelser till övers, och min kusin nappade på att köpa några.

Dessa är jätte-enkla att göra, och bottnarna kan du göra i förväg och ha i frysen.
Jag gjorde en plåt med rulltårtesmet och stansade sedan ut rundlar i lagom form. Jag la rundlarna på en utvikt muffinsform, penslade sedan på med jordgubbsmarmelad och en klick hemmagjord vaniljkräm.
Sedan skar jag ut ett band i marsipan, som jag penslade med lite vaniljkräm och fäste ihop.
Sedan spritsade jag i grädde som en rosett och garnerade enkelt och lätt med en jordgubbe.
Svårare än så är det inte.
En liten marsipanrulle räckte till 8 bakelser, då jag kavlade marsipanen ca 2 mm tunn.


Fatet kommer från Åhléns.
Duken är från Hemtex.

1 kommentar: