tisdag 27 november 2012

Fröknäcke

Julen närmar sig med stormsteg. Lussekatter och peparkakor har redan bakats. Dessa är väl inge idé att lägga ut receptet på, för jag antar att alla kör på sitt eget lilla klassiska vis.
Däremor bakade jag fröknäcke häromdagen. Det rekommenderas varmt!
Det är lätt och smidigt att baka, går dessutom fort och är en superfin julklapp ihop med en god marmelad eller ost.

Ca 20 bitar

1 dl sesamfrö
1 dl pumpafrö
½ dl krossat linfrö
2 dl mjöl
½ tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk olivolja
Några nypor havssalt

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt vattnet och oljan och rör om till en smet.

3. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Ca 30*40 cm. Grädda mitt i ugnen 25 min. Ta ut plåten och skär i så stora bitar du vill ha. Grädda ytterligare 20- 25 min. Låt svalna på galler.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar