lördag 10 november 2012

Kardemumma och hallontårta

Imorgon är det Fars Dag, en dag man kan tänka på/fira någon man tycker om. Inte bara sin pappa.
Igår var vi hos min pappa och med mig hade jag denna tårta. Enkel, men så himla god.
Det är en kademumma botten, fylld med vaniljkräm, hallonsylt/hallon, och täckt med en ljuvlig grädde med mascarpone och nystött kardemumma!
Testa.. Du blir inte besviken!

Tårtbotten
3 ägg
3 dl socker
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
1 msk nystött kardemumma

1. Vispa ägg och socker poröst, ca 5 min.

2. Värm mjölken med kardemumman och vispa sedan ner i äggsmeten.

3. Blanda mjöl med bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten. Häll i en 20 cm smord och mjölad springform. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader, ca 40 min.

Dela den avsvalnade botten i tre delar. Fyll det understa lagret med vaniljkräm.
Till det andra lagret breder du på ca 4-5 msk fin hallonsylt. Strö över frysta hallon, var sparsam längst ut i kanterna annars blöder kakan.

Mascarponegrädde
3 dl grädde
150 g mascarpone
1 rågad tesked vaniljpulver
2,5 dl florsocker
1 tsk nystött kardemumma

1. Vispa upp grädden hårt med kardemumma och vaniljpulvret.

2. I en annan skål vispar du upp mascarpone och florsocker.

3. Rör sedan ner grädden i mascarponen. Låt dra i kylskåp en stund.

4. Bred sedan över tårtan. Låt dra till sig i kylskåp.

5. Om du vill, smält 50 g choklad och ringla över tårtan. Färdig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar