torsdag 1 november 2012

Legotårta

För någon vecka sedan fick jag äran att hjälpa till med två tårtor till en namngivelse. Min vän Elins barn Abbe skulle få sig en legotårta. Eller...det blev två.
Det var väldigt roligt att göra dessa tårtor. Man kan tycka att det ser enkelt ut med lego, men det var pilligare än vad jag trott.
Elin och hennes familj blev jättenöjda och tycker att tårtorna smakade fantastiskt.




 
Dessa tårtor är gjorda på ljusa bottnar, hallongrädde och blåbärs"mousse". De är spacklade med vaniljsmörkräm och täckta med SP. Dekorationer är gjorda i SP och flowerpaste.
Tårtbrickan är köpt på http://strosselannat.se
 
Vaniljbotten
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 dl kokande vatten
 
1. Vispa ägg och socker poröst med elvisp i ca 5 min.
 
2. Sikta ner mjölet, bakpulver och vaniljsocker. Rör om försiktigt.
 
3. Häll till sist i vattnet och rör ihop smeten. Häll i en 20 cm form, som är sord och mjölad.
Grädda i mitten av ugnen på 175 grader, ca 40 min.
 
Blåbärsfyllning (räcker till två lager i en 20 cm tårta)
 
150 g frysta blåbär
1 msk marsanpulver
1 msk socker
3 dl grädde
1 tsk vaniljpulver
50 g philadelphiaost
 
1. Koka upp blåbären tillsammans med sockret. Rör ner marsanpulvret och koka ihop blåbären. Låt svalna och förvara sedan i kylskåpet, ca 30 min.
 
2. Vispa grädden ganska hårt tillsammans med vaniljpulvret. Rör sedan ihop grädden med philadelphian.
 
3. Rör ihop blåbären med gräddblandningen. Är det mycket vätska från blåbären, slå av endel.
 
4. Låt stå och dra till sig i kylskåp ytterligare en stund.
 
Hallongrädde
 
3 dl grädde
0,75 dl extra fin ekologisk hallonsylt
1 msk vaniljpulver
 
1. Vispa grädden hårt med vaniljpulvret. Rör i sylten oc låt dra till sig i kylskåp en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar