torsdag 1 november 2012

Halloweentårta

Eller...tårta och tårta...Jag mixtrade lite och fick en helt underbar chokladkräm igår!! Mäktig, men fasen så god. Och vad ska jag med en kräm till om jag inte har en kaka att lägga den på? Så jag gjorde en chokladbotten och en vit chokladfyllning i mitten. Vips så blev det en kaka/tårta.
Lite dekorationer på den och så stod mitt bidrag till Halloweenkaka klar.

Jag blev nöjd och det gick ganska fort att göra den här. Dock hade inte mina dekorationer fått torka till sig ordentligt, så de trillade omkull. Men det var efter jag hunnit fota och visat den för mina kollegor. För det var i deras magar den här hamnade.


 
Den här krämen var svårspacklad, men vad gör det just på denna tårtan?
 
Vit chokladkräm
 
200 g vit choklad
200 g philadelphiaost
1 tsk vaniljpulver
 
1. Smält chokladen över vattenbad. Låt svalna något. Blanda sedan med philadelphiaosten och vaniljpulvret.
 
2. Bred mellan de två lagren.
 
Chokladkräm
 
3 dl grädde
1 msk socker
1 msk honung
175 g choklad (gärna en finare sort)
175 g smör
50 g philadelphiost
 
1. Koka upp grädde, socker och honung. Hacka chokladen och låt den smälta i gräddblandningen. Rör tills krämen är jämn och fin.
 
2. Vispa upp smöret ordentligt med elvisp. Slå chokladblandningen över och rör om ordentligt. Ställ kallt i kylen någon timme.
 
3. Ta ut krämen och låt den bli rumstempurerad. Blanda den sedan med philadelphian och bred den över hela tårtan.
 
Chokladbotten har jag skrivit om tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar