lördag 24 mars 2012

Boston cream pie

Jag fastnade för ett recept i den underbara tidningen Lantliv. Det var bilden som tilltalade mig och jag bestämde mig för att testa kakan direkt.
Och herrejösses...den var exakt lika god som recensenten utlovade och jag kommer absolut att baka denna flera gånger.
Tom min pappa, som är så himla kräsen, tog flera bitar och berömde kakan flera gånger.
Varning för hetsätande- ni måste pröva!!

Kaka:
125 g rumsvart smör
3 dl socker
2½ dl mjölk
4 ägg
5 dl mjöl
3 tsk bakpulver
½ tsk salt

 Vaniljkräm:
3 dl grädde
1 urskrapad vaniljstång
1 dl socker
4 äggulor

Vit chokladglasyr:
3/4 dl grädde
250 g hackad vit choklad

1. Smörj och bröa en sprngform, ca 25 cm/dm. Vispa smör och socker poröst. Häll i mjölken medans du vispar. Knäck äggen ett i taget och blanda väl.

2. Rör samman de torra ingredienserna och rör sedan ner i smör/äggblandningen till en slät smet. Häll i formen och grädda ett steg från nedersta falsen i 175 grader i 1½ timme. Lägg folie över kakan om den riskeras bli för mörk. Låt svalna.

3. Vaniljkräm: Koka upp grädden med vaniljen och sockret. Låt den delade stången koka med. Låt svalna i ca 10 min. Tag upp stången och släng den.

4. Sätt kastrullen på värmen igen och vispa ner äggulorna i vaniljkrämen. Vispa kontinuerligt tills krämen tjocknar på medelvärme. Den får inte koka. Låt svalna i vattenbad.

5. Glasyr: Hetta upp grädden och smält chokladen i den på svag värme under omrörning till en slät glasyr.

6 Dela kakan i två delar och fördela vaniljkrämen på bottendelen. Lägg försiktigt på den andra delen och bred över glasyren. Servera genast.

Voila! En fin blomma på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar