lördag 31 mars 2012

Minimaränger

Minimaränger håller länge och väl i en burk med tätförslutande lock. Jag svängde ihop ett par vaniljmaränger i morse. Dels till efterätten ikväll och sedan är det någon som fyller 5 år nästa vecka!

Du kan självklart sätta lite färg på dina maränger, men jag tycker det är allra finast såhär.

Till ca 35 maränger

3 äggvitor
2 dl socker
Ev. smaksättning. Jag tog ½ tsk vaniljpulver, men ökar på till 1 tsk nästa gång.

1. Vispa äggvitorna med 1 dl socker till hårt fast skum.

2. Smaksätt marängsmeten och vispa sedan ner ytterligare 1 dl socker. Spritsa ut små maränger på bakplåtspapper och grädda i ugnen på 100 grader i 1 timma. Mina står i eftervärmen tills ugnen har svalnat.

Såsen till denna glassefterätt gjorde jag enkelt genom att blanda lite grädde med kakao.



1 kommentar: