lördag 22 september 2012

Födelsedagstårta

Jag har precis firat födelsedag och det firade vi bla med tårta. Jag hade tänkt att göra en höstliknande tårta först, men fick inte tid till det. Så det fick bli en enklare variant av dekorering.

Får passa på att använda mig av pastelliga färger innan det blir mycket höstfärger och julrött.

Till den här tårtan testade jag en ny botten. Receptet på den tog jag från den fina bloggen http://bloggfamiljen.se/bakverkochfikastunder/ och det var den allra ljuvligaste receptet på en chokladbotten vill jag lova! Lite kladdigt nästan, med browniesmak!

Tårtan fylldes sedan med vaniljkräm, hackad choklad och hallongrädde. Den täcktes med vaniljsmörkräm och sp.

Chokladtårtbotten

3 ägg
3 dl socker
75 g smör
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
0,75 dl kakao
3 tsk bakpulver
 
1. Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och blanda med mjölken.
 
2. Häll ner i äggblandningen och rör försiktigt tills smeten är slät. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och sikta ner i smeten.
 
3. Hällupp i en smord form på 24 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 40 minuter.
 
Jag frös min botten och den var perfekt att skära i tre delar när den nästan var genomfrusen!
 

 
Jag stansade ut runda ringar och satte de runt i tre olika färger. Det blev fint, men jag skulle tagit två rader av varje färg och valt en mindra ring.
Det fina tårtfatet kommer från en lokal butik här i småstaden som heter Fröken Åkesons.
De söta servetterna med glassmönster kommer från H&M HOME.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar