tisdag 25 september 2012

Päronpaj

Det är många som gör äpplepaj såhär på hösten. Jag tycker bäst om att äta äpplen som dom är, och gör hellre en päronpaj att smaska på.
Den här pajen med en gnutta vanilj är underbart god. Jag använde mig utav en burk konserverade päron, men det hade varit gott att blanda upp den med några av mina favoritpäron- Conference.
 
Till pajen valde jag att vispa upp grädde lite lätt och ha i en nypa äkta vaniljpulver.
 
Till en stor paj:
 
Deg
150 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker
1 isk bakpulver
 
1. Mät upp ingredienserna i en bunke och knåda ihop till en fast deg. Tryck ut i en pajform, men förgrädda inte.
 
Smet:
En burk konserverade päron (tillägg gärna ett färskt päron)
2 ägg
2 tsk äkta vniljpulver
0,5 dl socker
2,5 dl creme fraiche
 
1. Rör ihop creme fraiche, ägg, vaniljpulver och socker.
 
2. Hacka päronen i små bitar. Blanda ner dem i smeten tillsammans med hälften av lagen i burken.
 
3. Häll smeten i pajskalet och grädda i ca 40 min på 175 grader.
 
4. Serveras varm med vispad grädde, glass eller vaniljsås.



 
Den fina handduken under kommer från ICA.
Den stora pajformen är från Höganäs.

1 kommentar: