måndag 17 oktober 2011

Bling whoopie

Köpte mig Leilas nya bok Hello Cupcake. Jättefina bilder, men kanske inga cupcakes jag inte bakat förut.
Blev lite sugen på att baka whoopies igen, så förra veckan gjorde jag min favorit med vit chokladfrosting.
Whoopies är jättefina tycker jag och det slinker lätt ner mer än en. Det tråkiga är att de inte håller så länge. De blir fort mjuka och lite blöta.

100 g mjukt smör
1½ dl socker
3½ dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 ägg
1 dl vispgrädde

1. Vispa smör och socker krämigt.  Tillsätt de torra ingredienserna och rör till en slät smet.

2. Blanda ner ägg och vispgrädde.

3. Spritsa eller klicka ut smeten på ett bakplåtspapper. Om du spritsar ska klickarna vara ungefär som femkronor.

4. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 10 min. Låt kakorna svalna.

Frosting

200 g vit choklad
200 g philiadelphiaost

1. Smält chokladen i vattenbad och låt svalna. Rör sedan ihop chokladen med osten. Spritsa ut på en kaka och lägg på en annan kaka som lock. Spritsa lite frosting på ovansidan och sätt fast lite strössel eller en smarties.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar