söndag 30 oktober 2011

Tomtefudge

Ja jag kanske är lite väl tidigt ute, men när jag såg dessa nya skumtomtar med smak av polka i affären, kunde jag inte sluta längta efter fudge.
Det är ju så lätt och snabbt gjort också..

Ca 4 veckor kvar till 1 advent..man får ju börja smyga in julgodiset lite, så man inte tokfrossar bara i December månad.
Har du inte gjort detta förut så prova, det är supergott.


10 skumtomtar
2 dl socker
50 g smör
1 dl grädde
100 g vit choklad

1. Klipp tomtarna i små bitar. Blanda tomtarna med grädde, socker och smr i en kastrull.
Koka upp tills allt smält samman, ca 10 min.

2. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i den varma blandningen som du tagit av från den varma plattan. Rör tills smeten är blank.

3. Häll över smeten i en smord form, ex en glasslåda. Täck med lock eller plastfolie. Låt svalna i kylskåpet över natten. Skär sedan i bitar och doppa i florsocker.

3 kommentarer:

  1. Skulle dem där polkaskumtomtarna användas till fudgen eller dem vanliga?

    SvaraRadera
  2. Ska absolut testas! :)
    Vet du ska stå med på Uppsala slotts julmarknad med min fantastiskt goda kola och sälja! Ska bli sketkul! Så det blir till att koka, koka och koka nästa vecka. Har gämfört mina med de som säljs i saluhallen och mina är strået vassare så det vore väl sjuttsingen om man inte kunde få lite sålt! KAnkse har äppelchips med också.

    SvaraRadera