onsdag 12 oktober 2011

Lakritskladdkaka

Testade ett recept som vi har stående bredvid lakritspulvret i vår butik. Jag älskar ju lakrits, speciellt saltlakrits.
Just i den här kakan tyckte jag att chokladsmaken tog över. Så nästa gång så minskar jag på kakaon och ökar lite på lakritspulvret.
Lakritsglass serveras med fördel till denna kakan. Men jag tog lite grädde och spritsade på och pudrade lite kakao över.

150 g smör
3 msk lakritspulver ( ta du 4)
3 ägg
3 socker
2 msk sirap
2 dl mjöl
6 msk kakao (4 tror jag är bättre)

1. Vispa ihop ägg, socker, sirap, mjöl, kakao och lakritspulver.

2. Smält smöret och blanda ner i smeten.

3. Häll i en smord springform.

4. Grädda i 175 grader, nedre delen av ugnen. ca 20-25 min.
Kakan ska vara lite kladdig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar