söndag 6 november 2011

Sockerkringlor

Dessa är ruskigt goda och smakar som de man köper på bageri.
Jag äter gärna mina direkt efter pensling med ett stort glas iskall mjölk till. Hur vill du äta dina?

25 g jäst
100 g smör
2 dl mjölk
1 ägg
½ dl socker
1 kryddmått salt
1 kryddmått hjorthornssalt
6-7 dl mjöl

Pensling
0,75 dl socker
1 msk vaniljsocker
25 g smör

1. Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda i mjölken. Låt vätskan bli fingervarn och häll den sedan över jästen. Rör tills jästen löst upp sg.

2. Tillsätt ägg, socker, salt och mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa under duk 30 min.

3. Dela degen i 20 bitar, rulla ut till ca 30 cm långa längder och snurra sen ihop dem. Lägg på bakplåtspapper och jäs ytterligare 30 min.

4. Grädda i mitten av ugnen på 250 grader ca 8 min. (Mina blev bra på 6 min i en varmluftsugn..håll koll, de får inte bli för mörka)

5. Låt kringlorna svalna på galler. Smält smöret till penslingen. Pensla de avsvalnade kringlorna med smöret och doppa dem i socker/vaniljblandningen.




1 kommentar: