onsdag 24 oktober 2012

Blondies

Den rosa veckan fortsätter.
Idag slutar en av mina fina arbetskamrater. Hon kommer själv att ha med sig fika till jobbet, men jag ville ändå baka något för att "fira av henne".
Eftersom vi är rätt många på jobbet fick det bli en långpannevariant, därav valde jag blondies.
Stack ut små rosa hjärtan och satte i varje kaka. Enkelt och fint.
 
För en långpanna (den mindre varianten, ca 30*20 eller liknande)
 
2 ägg
3 dl socker
100 g smör
4½ dl mjöl
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
Jag tillsatte också 1 dl mjölk
 
1. Smält smöret, låt det svalna och häll sedan i mjölken.
 
2. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke och sikta ner i äggsmeten. Rör till sist ner Mjölk/smörblandningen.
 
3. Bred ut i en smord och mjölad långpanna. Grädda i ca 20 min i mitten av ugnen, på 175 grader.
 
Glasyr
75 g smör
Ca 500 g florsocker
1 msk vaniljsocker
Några matskedar vatten
2 msk koncentrerad hallonsaft
 
1. Smält smöret. Blanda i florsocker och vaniljsocker. Rör om ordentligt. Skeda sedan i saften och vattnet till en lagom konsistens. Bred på den avsvalnade kakan.
 
2. Garnera gärna med kokos/strössel eller annan dekoration.


 
Färgade Sp ljusrosa och tryckte ut med en av mina fina utstickare från Wilton.
 
Ta hand om era nära och kära och bjud dom på något rosa denna veckan!
Jag önskar jag kunde bjuda alla er som följer min blogg på dessa goda blondies, för
jag blir varm i hela hjärtat när så många besöker mig.
Tack!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar