måndag 1 oktober 2012

Chokladkaka med kardemumma

När jag fyllde år fick jag en ny bakbok som heter Sweet Dreams, skriven av Åsa Swanberg och Malou Holm.
I den hittar du inte bara vackra bilder utan fantastiska recept. Jag gillar dessutom att den är indelad i kapitel, då hittar man lätt. Jag kan verkligen rekomendera den boken!
 
Jag har hunnit med att testa ett recept och det blev genast en favorit. Passar mycket bra till en slät kopp kaffe en fin höstdag. För det är precis vad jag tyckte kakan smakade. Höst. Kardemumma påminner mig om hösten. Egentligen heter den här kakan Vit chokladkaka med Kardemumma. Men jag hade ingen vit choklad hemma, utan gjorde en på ljus choklad.
 
Kaka:
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker (jag tog vaniljpulver, ca 1 rågad tesked)
2 tsk nystött kardemumma (det smakar ju så mycket mer!)
½ tsk salt
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 stora ägg
1½ dl mjölk
150 g choklad (vit)
 
Glasyr:
3 dl florsocker
1 msk citronsaft eller vatten
 
Dekorering:
Strössel/sockerpärlor
 
1. Värm ugnen till 200 grader.  Smörj och mjöla en ungssäker, fyrkantig form på 20*20 cm.
 
2. Blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker, kardemumma och salt i en skål.
 
3. Vispa smör och socker fluffigt. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt mjölblandningen lite i taget, växelvis med mjölken.
 
4. Hacka chokladen och blanda ner den. Fördela smeten jämt i formen. Grädda i ca 30 min i mitten av ugnen. Tiden är beroende på ugn. Min stod bara inne 25 min!
 
5. Rör ihop glasyren med en gaffel. Bred över den avsvalnade kakan och toppa med strössel. Låt stelna i kyl och skär sedan i bitar.


 
Jag valde att göra hälften med glasyr och hälften med chokladtryffel.
Måste säga att biten med chokladtryffel var snäppet vassare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar