söndag 14 oktober 2012

Citron och Honungsbullar

Vaknade i morses med regn som piskade utanför rutorna. Blev frusen bara jag såg regnet.
Blev sugen på varma bullar och ett glas mjölk.
Idag testade jag en ny vetedeg- Leilas, och en helt ny fyllning- tagen från ett tidningsurklipp som är över 7 år. Fick fantastiskt goda bullar. Jag vart väldigt generös med fyllningen, så det blev en aning kletigt. Men vad gör det?
 
Leilas vetedeg
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g jäst
1½ dl socker
½ tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl mjöl
 
1. Stöt kardemummakärnorna med en mortel, och värm sedan ihop med mjölken till 37 grader.
 
2. Smula ner jästen i en bunke och lös den sedan med mjölken. Häll i socker, salt, smör och ägg och rör om.
 
3. Tillsätt mjöl och arbeta ihop tills du får en lätt och smidig deg.
 
4. Jäs degen under bakduk 60 min.
 
Citron och Honungsfyllning (till hela vetedegen)
250 g rumstempererat smör
2, 5 dl socker (jag tog 1 dl rårörsocker, resten vanligt socker)
2 tsk vaniljpulver
1 dl flytande honung (jag tog den som är smaksatt med citron)
 
1. Rör samman allt med en elvisp och bred sedan ut över den utkavlade vetedegen.
 
2. Rulla, tvinna eller fläta dina bullar. Låt sedan jäsa ytterligare 40 min under bakduk.
 
3. Pensla med uppvispat ägg och 1 msk mjölk och strö sedan pärlsocker över.
 
4. Grädda i mitten av ugnen, ca 10 min, 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar