tisdag 23 oktober 2012

Svärmors kaka

Först ut i den rosa veckan är den här kakan.. Jag kallar den svärmors kaka.
Har fått den många gånger hos min sambos föräldrar och den är supergod!
Vet inte om ja tipsat om den tidigare?

3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

1. Vispa ägg och socker pösigt.

2. Blanda mjöl och bakpulver och sikta sedan ner i smeten.

3. Koka upp vattnet och rör ner det i smeten.

4. Häll i smord och mjölad springform, ca 24 cm. Grädda i mitten av ugnen, på 175 grader, ca 35 min.

5. Dela den avsvalnade kakan på mitten.

125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

1. Koka upp smör och mjölk. Låt stormkoka ihop i ca 2 min. Rör ner vaniljsockret.

2. Häll på de båda delarna. (locket häller du på underifrån) lägg på locket och pudra sedan över med florsocker.

Jag tog rosa glasyr på min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar