söndag 14 oktober 2012

Citrontårta

För ett tag sedan blev jag sugen på att baka en tårta. Eftersom citron är min absoluta favoritsmaksättare var inte smaksättningen något att fundera över.
Jag bakade en tårta från Lomelinos tårtor, men vände lite på hur den skulle sättas ihop.
Slutresultatet blev jättebra och den smakade friskt och fräscht!

Jag gjorde en liten tårta på 15 cm och den räcker minst 8-10 personer, beroende på hur hög den blir.
Det står olika om hur många bitar en 15 cm tårta bör räcka till. Men som sagt, eftersom denna blev såpass hög tippar jag mer på 10 än på 8.

Citronbottnar
3 ägg
3 dl socker
1 dl vatten
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver
Rivet skal från ½ citron

Jag gräddade i två omgångar i en 15 cm form och då behöver du inte göra någon krage. Använder du hela smeten i formen, måste du annars göra en krage av bakplåtspapper.

1. Vispa ägg och socker ljust och pösigt.

2. Värm vatten i en kastrull och blanda det i ägg/sockersmeten.

3. Blanda mjöl, vaniljpulver och bakpulver i en skål och sikta sedan ner i smeten. Tillsätt rivet citronskal och blanda försiktigt.

4. Grädda i ca 35 min (om du delar på smeten, annars ca 50-55 min) i mitten av ugnen, 175 grader.

Dela bottnarna på hälften när de svalnat.

I Lindas citrontårta har hon hemmagjord lemoncurd mellan lagren. Jag gjorde en citronsmörkräm istället.

Citronsmörkräm
75 g rumsvarmt smör
25 g philadelphiaost
rivet skal av ½ citron
Ca 3 dl florsocker

1. Vispa smöret vitt och pösigt. Tillsätt philadelphian och citronskal och vispa lite till. Vispa till sist i florsockret. Krämen blir mer åt det rinnigare hållet än stabbig. Det gör ingenting. Låt den inte bl för rinnig bara!

2. Bred krämen jämt fördelat mellan de tre lagren.

Citrongrädde
3 dl grädde
2-3 msk socker
0,75 dl lemon curd

1. Vispa alla ingredienser till en tjock kräm. Spackla sedan runt tårtan och ev. till övrig dekkoration på tårtan.

Jag garnerade min tårta med hemmagjord karamell och en vimpel. Till grädden som jag spritsade ovanpå tog jag i någon droppe pastafärg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar