tisdag 23 augusti 2011

Äpplepaj på annorlunda vis

Vi har ett stort äppleträd  trädgården. Frukten är redo att ätas och jag tycker det är synd att slänga för att ingen äter. Så då blev jag ju tvungen att baka litegranna.
Eftersom jag inte är så mycket för äpplen i mat och bakning, försökte jag göra en lite annorlunda äpplepaj- lite sötare än vanligt. Och jag tycker att resultatet blev jättebra. Den här äpplepajen kan jag tänka mig att äta flera gånger.

Deg
3 dl mjöl
2 msk socker
150 g kallt smör i kuber
1-2 msk kallt vatten

1. Häll mjöl och socker i en bunke. Knåda in smöret försiktigt och tillsätt 1-2 msk vatten. Degen ska inte knådas för mycket och när den precis går ihop så slutar du knåda. Linda in den i plastfolie och låt vila i kylskåpet ca 1 timma.

Fyllning
4-5 äpplen
1 ägg
3 tsk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
300 g philadelphiaost
1 dl socker
kardemumma
muscovadosocker

1. Tryck ut degen i en form och förgrädda i ugnen 10 min, på 175 grader.

2. Skär äpplena i bitar och fördela dem snyggt i skalet. Pudra över kardemumma. Dutta ut klickar med muscovadosocker.

3. Rör samman philadelphian med sockret och vaniljsockret. Rör sedan ner mjölet, oc ägget- gulan för sig och vitan för sig. Vspa ihop och häll sedan över äpplena i pajskalet. Klicka till sist ut lite mer av muscovadosockret. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

4. Om du vill kan du servera med en klick grädde, annars tycker jag att äpplepajen är god som den är.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar