måndag 8 augusti 2011

Sockerkaka med päron och muscovadosocker

Jag bläddrade igenom bilagan Mitt kök förra veckan och blev fångad av en sockerkaka med päron och muscovadosocker. Jag gjorde den när mina svärföräldrar var här på middag i helgen och den blev mycket uppskattad. Dagen efter smakade den ännu bättre!
Vi hade vispad grädde till, men det hade smakat lika gott med vaniljsås/glass eller faktiskt bara precis som den är.
Måste provas!

150 g rumstempurerat smör
2½ dl socker
3 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1½ dl yoghurt ( jag använde vaniljyoghurt- inte lätt varianten.)
3/4 dl  mörkt muscovadosocker
1 stort ätmoget päron
Pärlsocker
Malen kanel (jag använde kardemumma, det är en smaksak)

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform.

2. Rör smör och socker luftigt. Rör sedan  äggen, ett i taget.

3. Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och tillsätt det med yoghurt. Rör ihop till en jämn, tjock smet.

4.  Födela hälften av smeten  formen. Dutta ut muscovadosocker i små klumpar. Tillsätt resten av smeten.

5. Skär päronet i mindre klyftor och tryck ner dem till hälften i smeten. Strö över pärlsocker, lite kanel och extra muscovadosocker.

6. Grädda kakan i nedre delan av ugnen i ca 45 min. Låt svalna innan kakan stjälps upp ur formen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar