tisdag 9 augusti 2011

Fräkniga chokladkakor

Dessa supergoda småkakor är lika älskade hos vuxna som barn. Dessa visade jag på min gamla blogg, men är värda att visa igen!

125 rumsvarmt smör
165 g mörk muscovadosocker
1 ägg
260 g mjöl
½ tsk bakpulver
1 dl kakao
200 g smält mörk/ljus choklad
Strössel

1. Vispa smör, socker och ägg till en slät smet med elvispen.

2. Rör i siktade torra ingredienser i två omgångar.

3. Knåda degen på mjölad arbetsyta tills den är smidig. Kavla den mellan två smörpapper tills den är ½ cm tjock. Täck degen och ställ den kallt i 30 min.

4. Värm ugnen till 180 eller 160 grader för varmluftsugn.
Måtta upp runda kakor i valfri storlek. Grädda mindre i 10 min och lite större (ca 7 cm) i 12 min.

5. Låt kakorna kallna. Smält chokladen i vattenbad och pensla på de avsvalnade kakorna. Strössla på fint strössel. Låt kallna i rumstemperatur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar