måndag 8 augusti 2011

Brysselkex

Jag har snart en stor leverans, till ett barndop. Paret som döper sitt barn har bland annat valt att jag ska baka brysselkex. Jag gjorde en liten egen knubbig variant på brysselkexen. Jag tycker om när kakorna är rätt så små. Då orkar man med flera kakor. Dessutom är det passande med mindre varianter till de allra minsta gästerna.

Småkakor är toppen att baka. Du kan göra degen i förväg och antingen ha den i kylen eller frysen tills du ska grädda kakorna. Då tar du bara fram degrullen och skär kakorna i önskad storlek. I kylen är den hållbar ca en vecka, i frysen desto längre.

4½-5 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör
Pärl eller strösocker att rulla i. (Brysselkex visas ofta med rosafärgat socker)

1 .Hacka samman ingredienserna till degen.

2. Forma degen till rullar, ca 4 cm i diameter. Rulla dem i sockret. Lägg rullarna kallt, skär dem i skivor och lägg på bakplåtspapper.

3. Grädda mitt i ugnen på 175 grader, ca 10 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar