tisdag 30 augusti 2011

Citron och Blåbärscones

I söndags smög jag och min store son upp tidgare än de andra två. Jag hade lovat honom att hjälpa mig baka rykande, färska scones till frukosten.
Snabbt och lätt gick det att göra dessa. Blåbär och citron tyckte jag var smaskens, men mina små killar gillade de klassiska allra bäst. Vilka är dina favoriter?

Receptet jag testade var från A piece of Cake, Leila Lindholm. Jättegoda, men an aning för mastiga. Min fina vän S, sitter dock inne på ett himla gott sconesrecept. Jag ska höra om jag kan sno det från henne och lägga upp det här på bloggen.

Ca 8 st scones

8½ dl mjöl
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
½ dl muscovadosocker
125 g  kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
Skal av 2 citroner
1½ dl blåbär

1. Blanda mjöl, salt, muscovadosocker, rivet citronskal och bakpulver i en bunke.

2. Tärna smöret och nyp ihop det med de andra ingredienserna.

3. Vispa samman ägg och mjölk. Blanda med de torra ingredienserna och knåda ihop till en deg.

4. Vänd försiktigt ner blåbären och stansa sedan ut runda scones, ca 3 cm tjocka. Pensla på med uppvispat ägg och strö lite muscovadosocker ovanpå.

5. Grädda mitt i ugnenm 250 grader, ca 10 min.



1 kommentar:

  1. Blanda i keso i smeten så får du underbart goda scones. Med smör och lemoncurd vem kan motstå?

    SvaraRadera