tisdag 9 augusti 2011

Havrekakor med vit choklad

Småkakor är inte det roligaste jag vet att baka. Kanske är det för att jag känner mig lite osäker, eftersom det är något jag inte brukar göra. Men jag har bestämt mig för att bättra på min kunskap om småkakor, så idag testade jag ett nytt recept som jag hittade i boken Kaffekalas.

Jag bytte mörk choklad mot vit eftersom det var det enda jag hade hemma. Men jag tror de skulle smaka mer med mörk choklad. Dessutom kommer jag öka mängden havregryn till nästa gång.
Men det blev defenetivt en småkaka man ville ta en omgång till utav.

40 stycken havrekakor

1 dl havregryn (som sagt kommer jag ta 2 nästa gång)
100 g rumstempurerat smör
½ dl socker
2 dl mjöl
½ tsk bakpulver
50 g mörk choklad 70%

1. Sätt ugnen på 200 grader. Rosta havregrynen i en torr panna tills de börjar få färg. Låt kallna.

2. Vispa smör och socker poröst. Blanda ner havregrynen och mjölet blandat med bakpulvret.

3. Hacka chokladen och blanda ner den i smeten. Forma degen till små kulor. Lägg dem på bakplåtspapper och tryck till med en gaffel.

4. Grädda mitt i ugnen i 10 min. Låt kallna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar