tisdag 6 december 2011

Havrekakor med russin

Du får ut ungefär 50 kakor av de här enkla och försvinnande goda kakorna. Dessa passar bra att göra året om, men jag tycker att de känns lite vintriga.
Jag gillar egentligen inte russin, men dessa kan jag tänka mig att äta med ett glas iskall mjölk. Varför är kall mjölk så gott till nybakat?

1 dl russin
1½ dl socker
1½ dl mjöl
3 dl havregryn
1 tsk bikarbonat
150 g rumsvarmt smör

1. Blanda alla ingredienser förutom smöret i en bunke. Rör om ordentligt så det blandar sig.

2. Tillsätt smöret och knåda snabbt ihop till en deg. Tag ut små kulor som du lägger med rejält mellanrum på ett bakplåtspapper. Platta till litegranna med prkfinget.

3. Grädda i ca 12 min, mitt i ugnen på 175 grader. Håll koll så de små kakorna inte bränns vid.


1 kommentar: