tisdag 13 december 2011

Vit chokladfudge med citron

Den här fudgen testade jag för allra första gången igår och jag har verkligen ätit så jag mår illa av den.
Det var den absolut bästa jag ätit och jag tycker den slår tomtefudgen med hästlängder.
Den är len och smakar som knäck/kola/ en god chokladbit på en och samma gång.
Du måste bara prova!!! Hittade faktiskt detta receptet på http://arla.se


1½ dl socker
1½ dl grädde
1 dl ljus sirap
En nypa flingsalt
50 g smör
100 g vit choklad
Rivet skal av 1 citron

1. Blanda socker, grädde, sirap och salt i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller tills temperaturen är 122 grader. Rör i smeten rätt ofta.

2. Ta kastrullen från värmen och låt smeten svalna något.Skär smöret i tärningar och hacka chokladen fnt. Lägg ner det i smeten och riv över citonskalet. Rör om försiktigt. Smeten stelnar rätt fort.

3. Häll i en form  med smort bakplåtspapper ca 15*20 cm. Skär i bitar när fudgen nästan stelnat helt. Förvara i kylskåpet.

Om du vill vara riktigt petig så snygga till kanterna på fudgen innan servering.

1 kommentar:

  1. Ser gott ut!! Kanske skulle prova dessa.
    Har bara mörk choklad hemma men det kanske funkar...

    SvaraRadera