tisdag 13 december 2011

Lakritskola med flingsalt

Jag httade ett recept på pepparkakskola, men kände instinktivt för lakrits, Så om du hellre vill ha pepparkakssmak, så byter du ut flinsaltet och lakritsen mot 2 tsk pepparkakskrydda.

Min sambo gick bananas på den här kolan. Så det är bäst jag sniker ut till kylskåpet och snattar åt mig några, annars lär de snart vara slut.
Detta är kanske ingen kola för små barn eftersom den är rätt hård. Den mjuknar visserligen efter bara några tugg i munnen, men ändå. Den är nog lätt att sätta i halsen för mindre barn. (som är glupska-precis som mina)

100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 tsk lakritspulver (använde jag..men kan nog tänka mig ännu en tsk till nästa gång)
Flingsalt

Smält smöret i en tjockbottnad  vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock, ca 20 min. Rör om emellanåt. Kolan är klar när den klarar kulprovet. Smaksätt med lakritsen.
Häll upp smeten på ett smort bakpplåtspapper som ligger i en mindra form. Strö över flngsalt.
Låt svalna, skär eller klipp i bitar. Slå in i papper och förvara kallt.

Fin present att ge bort.

1 kommentar:

  1. Åhh lät smarrigt! Var köper man lakritspulver?

    SvaraRadera