söndag 18 december 2011

Världens godaste banankaka

Har ni tröttnat på julgodiset? Testa den här banankakan för att komma ifrån de juliga smakerna.

Den här banankakan har jag vuxit upp med. Mamma gjorde den ofta och jag blev förälskad första gången jag fick smaka. (fast det ska mycket till att jag äter något jag inte gillar)
Precis som de flesta banankakor är den här som allra godast dagen efter man bakat den. Då är det riktigt saftig!
Jag valde att ringla lite choklad över idag, dels för att den genast ser finare ut och sen för att blanda banansmaken med något annat.
Den här banankakan är dessutom helt lovley att göra cakeballs av.

100 g smör
3 ägg
2 dl socker
2½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2-3 bananer

1. Smält smöret. Blanda det med ägg och socker.

2. Blanda i mjöl, bakpulver och vaniljsocker.

3. Mosa bananerna och blanda sedan ner dem i smeten. Häll smeten i en smord och mjölad form.
Grädda i mitten av ugnen 175 grader ca 40-45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar