torsdag 15 december 2011

Snöbollar

En av barnens favorit godsaker är de klassiska chokladbollarna. Detta är en julvariant på just dem.
Vill man inte ha kokos, rullar man dem såklart i pärlsocker.
Jag smaksatte mina snöbollar med pepparmintsarom, men vill man kan man ha rivet skal och saft av lime eller citron. Mandelarom, några droppar punch eller rom...

100 g rumstempurerat smör
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokosflingor
3 dl havregryn
1 msk vatten
Pepparmintsarom (jag tog säkert 1½ tsk..de måste ju smaka ordentligt!)
150 g vit choklad
Kokos/pärlsocker att rulla bollarna i.

1. Rör ihop smör och socker. Rör i vaniljsocker, kokos, havregryn, vatten, pepparmintsarom.
Rulla till små bollar.

2. Smält chokladen i vattenbad. Doppa bollarna i chokladen och rulla dem sedan i kokosen/pärlsockret. Lägg i en fin småbrödsform. Låt stelna och förvara sedan i kylskåpet.

Jag tycker dessutom man kan ta ut dem en stund innan de serveras.

De små pappersformarna har jag köpt på IKEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar