söndag 4 december 2011

Saffranskaka

För två år sedan fick jag detta UNDERBARA receptet på Saffranskaka av en arbetskamrat.
Jag bara älskar saffran och den här kakan gör verkligen rätt för sig när man kallar den UNDERBAR.
Den blir mjuk och härlig och riktigt smälter i munnen.

Vi åt upp större delen av kakan igår och idag när jag skulle fota den hade jag mega bråttom så den är inte speciellt snyggt skuren, men vad gör väl det?
Jag tycker man ska passa på att köpa saffran nu, den är fortfarande relativt billig. Så kan man bunkra upp och baka saffranskaka/bullar/skorpor/katter så det står härliga till.

Till en kaka/springform ca 20-22 cm.

200 g smör
1 pkt saffran
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
Florsocker

1. Smörj och mjöla (lätt) din form.

2. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, mjölk och smör.

3. Blanda mjölet med bakpulvret och rör sedan ner det i smeten.

4. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 45 min.

5. Pudra florsocker över den avsvalnade kakan, gärna i något fint mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar