söndag 4 december 2011

Polkagrisbiscotti

Dessa skorpor gör jag flera gånger om året, kanske mest av allt till jul. Jag tycker polkagrisar har en fräsch smak och just i dessa skorpor blir det inte för sött. Gott till dopp i kaffet för vuxna och med ett glas saft till barnen.
Men min personliga favorit är fortfarande varma, då lite sega med ett glas kall mjölk.
Receptet är från http://sotasaker.com

ca 40-50 st

7 dl mjöl
2 tsk bakpulver
75 g rumsvarmt smör
2 dl socker
3 ägg
1½ dl polkagrisar
En nypa salt

1. Blanda mjöl, salt och bakpulver. Rör samman smöret med sockret, blanda ner äggen ett i taget, och rör sedan i mjölblandningen.

2. Krossa polkagrisarna rätt ordentligt och blanda ner dem i degen. Rulla ut till 4 eller 5 längder, och lägg dem med lite mellanrum på två plåtar med bakplåtspapper.

3. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader i ca 15- 20 minuter.

4. Snitta längderna på tvären direkt när du tagit ut plåten och låt de eftertorka i den avstängda ugnen eller låt de ligga länge på ett bakplåtspapper och torka. Jag brukar vända mina efter ett tag.
Förvara i burk.


1 kommentar:

  1. Mumma! Å tummen upp att det inte är några nötter i! Är nämligen också nötallergiker. Hörde mig noga för på Indian Garden om vad som var i och vad de lagade för rätter i köket. Värst är jordnötter. Ibland går det inte att känna lukten av det ens. Lite jobbigt det där när man är på publika platser och det slängs fram jornötter.

    Men gulle dig som vill hjälpa mig! :)
    Egentligen borde jag vara ännu mer stressad nu när Ludvig dessutom blivit sjuk men på något sätt så är jag ändå hyffsat lugn. Har inte tid att tänka på minglet förän mitt jul öppet hus är förbi som går av stapeln på Onsdag kväll! Önskar hårt att Ludvig blir frisk åtminstone så han kan gå till dagis på onsdag så jag kan fixa då. Sen på torsdag får jag äntligen sätta mig och planera minglet! är mest maten som ska planeras och det är ju hur kul som helst! Det blir till att handla och laga mat hela fredag och lördag.

    När ska du uppdatera din andra blogg? :)Längtar!
    Visst hade du väl en annan bakblogg ett tag också tillsammans med någon annan? vad hände med den?

    Hittade den här länken idag. Hon verkar vara en hejare på det där med tårtor! Inspiration till dig kanske?
    http://sannastartor.bloggplatsen.se/

    Kramar till dig!

    SvaraRadera